Direktlänk till inlägg 9 mars 2012

Råd & Tips TACK!

Av Sara Kinisjärvi - 9 mars 2012 03:32

Har någon något tips på ett bra belöningssystem som fungerar?


Jag har provat med allt jag kan komma på.

Jag tänkte såhär..

Jag vill få Kevin att bli mer ordningssam och försiktig med sina leksaker han har. Han tar ju sönder precis allt han får.. och jag börjar lessna på att köpa nytt. Jag köper nytt och han tar sönder.. det börjar bli dyrt!

Sen hur jag ska få honom att städa sitt rum utan en massa bråk skrik och gråt..

Jag har provat meddet "olagliga" mutorna.. men det funkar inte.

Känns inte som om jag har fantasi över till att sitta och knåpa ihop något som är sådär jättebra!?


Hjälp Tips och Råd mottages!!

 
 
Ingen bild

Melanie

9 mars 2012 06:53

Vi har kört med guldstjärnor, men precis som allting annat med Dennis så håller det inte när han får sina utbrott, då bryr han sig inte i nånting. Men när han är på bra humör så har det funkat.
Han har fått en guldstjärna för att han t.ex städat sitt rum, vill man kan man ju höja till två för att göra det lite attraktivare. Det ska vara LÄTT att få guldstjärnor! Efter 15 guldstjärnor så har vi haft en liten "belöning", det kan vara allt från myskväll där han får välja film till att vi köper nåt han velat haft (rimlig prisnivå så klart). Efter 100 guldstjärnor har vi gjort någonting stort, oftast har det blivit att vi åkt iväg på en aktivitet hela familjen, ex. på Paradisbadet eller Drakborgen, eller vad barnen nu gillar. Det kan också vara att man grillar korv ute i skogen tillsammans, det behöver inte vara dyrt. Ett tag körde jag också med att han fick dra ett kort så slumpades aktiviteten fram.

Jag förstår tanken bakom det här, att vilja bryta en dålig vana eller ett dåligt beteende. Men samtidigt så tror jag att man måste ställa sig frågan om varför barnen gör så här, om det är ett behov som inte blir tillgodosett. Det här är absolut ingen kritik mot dig utan jag är bara allmänt kritisk mot belöningssystem eftersom jag inte tror på det, det är ju mitt barn, inte min hund.

 
Ingen bild

Bea

9 mars 2012 07:36

Min första tanke när jag läste texten var, sluta köp nytt tills han kanske förstår att de är pengar de handlar om. Eller ge han pengar i veckopeng så får han köpa nytt själv. Eller så får han en slant när han städat sitt rum att spara och köpa leksaker av. Eller en "stjärna på ett papper för varje dag han varit duktig med sina leksaker samt städat och efter 10 stjärnor får han en sak eller en belöning ex badhusbesök etc...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Kinisjärvi - 19 mars 2012 19:06

Ni ser nu... Helt jävla värdelös på att blogga! haha.. =)   Har inte hänt sådär super mycket här faktiskt... Vardag som vardag lixom! I helgen som var så for vi upp till Far och Maria på fredagen och blev bjudna på älgfärsbiffar, potatis och ...

Av Sara Kinisjärvi - 12 mars 2012 09:36

Den här måndagen bjöd på nyhet efter nyhet! Först läser man i Allehanda att Helena Ekhom tackar för sig.. synd på en riktigt duktig skidåkerska! Sen på Nyheterna får man höra att Anja Pärson lägger av... vafaan! Alla våra duktiga skidåkerskor l...

Av Sara Kinisjärvi - 11 mars 2012 20:02

Har mest slappat idag. Barnen kom hem runt 18.30. Bion hade varit jättekul tyckte dom.. Mästerkatten. När dom kom hem va dom lite hungriga så vi gjorde klämmackor i mackjärnet och fikade =)   Nu har jag precis påbörjat operation läggdax! Går ...

Av Sara Kinisjärvi - 11 mars 2012 16:36

Är det idag! Känner mig jätteseg och trött.. blir en tidig kväll i kväll. Barnen skulle på bio med farfar idag innan dom åker hem, Mästerkatten skulle dom se =)   Vad gillade ni vinnaren i mello då?? Jag tycker den va riktigt bra, och dt kä...

Av Sara Kinisjärvi - 10 mars 2012 21:07

Herregud vad Mello blivit bra... Så många bra bidrag!!   Mina favoriter..   Dead By April- Mystery      Loreen-Euphoria      Molly Sandén-Why Am I Crying      David Lindgren-Shout It Out         Min top 4!   ...

Presentation


Sara heter jag 28 år ung! Bor i skogen i villa med mannen, 2 barn som fyller 6 & 8 i år =) Har givetvis oxå Hund, Katt och Volvo ;)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du som läser min blogg ett barn med adhd/Asperber/ADD eller annan diagnos?
 Ja
 Nej
 Nej,men jag har vänner som har
 Nej, men jag jobbar med det

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards